Varende historie

De stalen Noordzeebotter Texelstroom is gebouwd in 1906, op de Rijkswerf te Amsterdam als Loodsbotter nr 1. Afmetingen: 17,20 x 5,20 x 2,10 m. In 1918 is de eerste motor geplaatst.

In 1914 stond het schip te boek als Botter No.1. In 1925 werd dit Motorbotter No.1. Haar naam Texelstroom kreeg ze officieel in 1946. Vijftig jaren was zij in dienst van het Loodswezen, eerst in de afhaal- en peildienst, later als betonningsvaartuig.

Van de zes loodsbotters die in het begin van de twintigste eeuw zijn gebouwd zijn er drie bewaard gebleven. De Texelstroom is daarvan de oudste. Sinds oktober 1959 is de Texelstroom in particuliere handen.

Shtandart2001Een van de eerste beloodsingen van de gerestaureerde Texelstroom was de beloodsing van de Shtandart in 2000.

 

De eerste drie jaar van haar carrière bleef de Texelstroom opgelegd. In 1910 begon de dienst in Delfzijl. Daarna deed ze dienst in vele districten.

Een overzicht

  Periode
Delfzijl 1910 - 1911     
Terschelling/Harlingen 1911 - 1914
Texel 1914 - 1922
Goeree/Maas  1922 - 1936     
Texel 1936 - 1952
Terschelling/Harlingen      1952 - 1958

 

 

 

 

 

 

 

Van 1959 tot 1999 was de Texelstroom in particulier bezit. In 1999 is ze aangekocht door de Stichting Behoud Loodsvaartuig Texelstroom. Na een grondige restauratie is ze in 2000 in de vaart genomen.

Spiegel der Zeilvaart 2007

Een mooie artikel over de historie van de Texelstroom is opgenomen in de Spiegel der Zeilvaart. Dit artikel is zeker het lezen waard. Klik hier voor het artikel.

   damen              texelsontwerp    logowaddenfonds    provincie-noord-holland