In 1906 legden vaklieden van de Rijkswerf te Amsterdam de kiel van de stoere stalen botter. Als zeilschip in dienst gesteld bij het Loodswezen als afhaal- en peilbotter, kreeg ze de naam Botter nr. 1. Ze zeilde dienstdoende loodsen van en naar hun kruispost in het eerste district Het Friesche Zeegat en Eems.
Loodsen die een schip van de haven buitengaats hadden gebracht werden door de Noordzeebotter van het zeeschip afgehaald. In 1918 werd een tweecilinder 44 pk-motor ingebouwd. Vervolgens voer ze verder onder de naam Motorbotter Nr. 1.
In 1946 kreeg de botter een nieuwe bestemming binnen het Loodswezen. Als peilschip en betonningsvaartuig ging ze onder haar nieuwe naam Texelstroom te werk in het derde district: Texel-Den Helder. Tijdens haar professionele leven tot 1958 werd ze ingezet in vijf van de zes Nederlandse loodsdistricten. Het merendeel van de tijd deed ze dienst tussen Texel en Den Helder. Eerst van 1914 tot 1922. Later van 1936 tot 1952.
Stichting Behoud Loodsvaartuig Texelstroom
Ligplaats: Noorderhaven Oudeschild